Druhé manželstvo a prijímanie

19.09.2023


V dnešnom svete je už mnohé desiatky rokov vysoká rozvodovosť. Medzi takýmito kresťanmi potom vyvstáva aktuálna otázka, či cirkev pripúšťa po rozvode možnosť opätovného uzavretia nového manželstva s iným partnerom a čo na to hovorí Biblia?

Biblia jednoznačne hovorí, že žena je viazaná k mužovi, pokiaľ muž žije (teda aj po rozvode, ak bývalý partner ešte nezomrel).

Ř 7:2: "Lebo vydatú ženu viaže zákon k mužovi, kým je živý. Ale ak muž umrie, je oslobodená od mužovho zákona."

1Kor 7:39-40: "Žena je viazaná dotiaľ, dokiaľ jej muž žije; keď však umrie, je slobodná, môže sa vydať, za koho chce, ale iba v Pánovi. Lenže podľa mojej mienky blahoslavenejšie je, keď tak ostane. A nazdávam sa, že aj ja mám Ducha Božieho."

Ak muž zomrie, potom sa môže žena znovu vydať. Teda ďalšie manželstvo je biblicky možné uzavrieť len pre vdovca alebo vdovu, alebo pre rozvedených, ktorým bývalý partner už umrel. Ak bývalý partner žije, tak vstup do nového manželstva je nebiblický.

Nazdávam sa, že keby rozvodovosť bola veľmi zriedkavá, tak by cirkvi mohli byť schopné dodržať vernosť tejto biblickej požiadavke. Keby však v dnešnej dobe odmietla nejaká cirkev zosobášiť snúbencov, z ktorých aspoň jeden je rozvedený a jeho bývalý partner ešte žije, tak by prestúpili do takej cirkvi, kde ich zosobášia, napriek porušeniu jasnej biblickej zásady. Takže v liberálnejších cirkvách by pribúdali ovečky na úkor tých konzervatívnych. Preto aby nedochádzalo k odlivu veriacich, tak aj konzervatívne cirkvi sobášia rozvedených a preto, aby sa tak mohlo diať aj v katolíckej cirkvi, vymysleli šalamúnske riešenie, tzv. anuláciu predchádzajúceho manželstva. Teda vyhlásia ho, pre určité dôvody, za neplatné a nový sobáš bude tým pádom legálny.

Ja som niečo také tiež zažil. Uzavretie môjho druhého manželstva bolo nebiblické, hoci ma sobášila Apoštolská cirkev. Biblia hovorí jasne: kto si vezme prepustenú/prepusteného, cudzoloží a rozvedená/ý nech ostane nevydatá/neženatý, alebo nech sa zmieri s mužom/manželkou.

L 16:18: "Ktokoľvek prepustí manželku a vezme si inú, cudzoloží, a kto si prepustenú ženu vezme, cudzoloží."

1Kor 7:10-11: "Manželom však prikazujem - vlastne nie ja, ale Pán: nech žena neodchádza od muža - a ak by aj odišla, nech ostane nevydatá, alebo nech sa zmieri s mužom. A muž nech neprepúšťa ženu!"

Potvrdila mi to kniha Drahoslava Vajdu - Žena neodchádzaj od muža ( https://drahoslav.solas.sk/publikacie/publikacie/zena-neodchadzaj-od-muza ). Keď chcem slúžiť Bohu, nemôžem robiť kompromisy, ale musím byť radikálny v nasledovaní Ježiša.

Táto cesta však nie je zdolateľná pre každého rozvedeného. Kto nechce radikálne nasledovať Pána Ježiša, nie je "náboženský fanatik" a chce len slušne žiť obyčajný rodinný život, taký môže byť spokojný aj v druhom manželstve odobrenom (alebo aj v neodobrenom) cirkvou, tým skôr, keď cirkev a farár je pre neho väčšia autorita ako Biblia.

Teraz by som parafrázoval svojho obľúbeného kazateľa, Alexandra Barkóciho, ktorý sa v tejto veci vyjadril asi takto: "Bol som veľmi tvrdý, zákonícky. Odmietal som sobášiť rozvedených a odsudzoval som také manželstvá. Dnes mám na to iný pohľad. Kto sme bez hriechu? Dnes ich sobášim, ale nepožehnávam ich vzťah, lebo pred Bohom budú stále cudzoložníci, ale vyprosujem, aby bol Boh k nim milostivý."

Ani ja neodsudzujem bratov, ktorí vstupujú do nových manželstiev. Aj ja som tak žil a viem, čo sa skrýva za žiadosťou tela. Vďaka Bohu, som však od toho už oslobodený. Vážim si každého, kto žije v manželstve, hoci druhom, či treťom, ale stará sa o rodinu a je verný manželke.

Choré v spoločnosti je to, že mnohé páry, ktoré spolu žijú nie sú zosobášené, hoci mnohí aj majú deti, a na druhej strane homosexuáli bojujú o to, aby sa mohli sobášiť. Je to na hlavu postavené.

Je mi ale smutno z toho, keď počúvam aké problémy robí katolícka cirkev ľuďom, ktorí nie sú podľa cirkevného práva platne zosobášení a žijú spolu. Cirkev im bráni pristupovať k eucharistii, teda k Večeri Pánovej. Teologicky to obhajujú tým, že máme k eucharistii pristupovať bez hriechu, teda po spovedi, ktorá je neplatná vtedy, keď je veriaci rozhodnutý zotrvávať ďalej v hriechu (partneri nechcú ukončiť intímny vzťah) a teda pôjde o tzv. nehodné prijímanie.

1Kor 11:29: "lebo kto nehodne je a pije, odsúdenie si je a pije, lebo nerozoznáva telo Pánovo."

Celý text o pravidlách pri Večeri Pánovej je v perikope 1Kor11:17-34. Pozrime si však kontext k 29.veršu. V celej tejto časti sa slovo "hriech" nenachádza. Ani inde v Novej zmluve nenachádzame upozornenie, žeby kresťania pri lámaní chleba mali byť bez hriechu. Z kontextu vyplýva, že nehodnosť prijímania spočíva v spôsobe požívania chleba a vína:

1Kor 11:21-22,34: "lebo pri jedení každý si predloží svoju večeru, a potom jeden hladuje a druhý sa opíja. Nuž, či nemáte vlastných domov, kde by ste jedli a pili? Alebo či cirkev Božiu chcete znevážiť a zahanbiť tých, čo nič nemajú? Čo vám na to povedať? Pochváliť vás? Za to vás nechválim! … Ak je niekto hladný, nech sa naje doma, aby ste sa neschádzali na odsúdenie. A ostatné zariadim, keď prídem."

Už dávno si nenosia kresťania chlieb a víno na eucharistiu, ale sa o to postará farár, ktorý podáva hostie a víno, teda nehodné prijímanie v zmysle hore uvedeného kontextu je vylúčené.

Hriešnosť, či svätosť prijímajúceho nevylučujú ani nepodmieňujú možnosť zúčastniť sa na prijímaní. Je to len ľudské učenie, no Biblia hovorí, že Boha treba viac počúvať ako ľudí.

V stredoveku riešili v cirkvi problém, či je platná eucharistia, keď ju prisluhuje nehodný (hriešny) kňaz. Uzniesli sa na tom, že obrad je napriek hriešnosti farára platný. Takže keď farár môže mať hriech a eucharistia je platná, tak o čo skôr by sa nemala vyžadovať bezhriešnosť u prijímajúceho?

Práve možnosť pristúpiť k eucharistii pomáha udržiavať duchovný život taký, aby bol veriaci schopnejší vzdorovať hriechu. Naopak, vylúčenie z možnosti účasti na prijímaní robí z veriaceho kresťana druhej kategórie, čo ho môže priviezť až k odpadnutiu od cirkvi.

Prajem vám, aby moja úvaha vás podnietila k zamysleniu nad svojim životom a praktikami cirkvi. Nech si vždy zachováte čisté svedomie a pokoj Boží nech chráni vaše srdcia v Kristovi Ježišovi, Pánovi našom. Žehnám vám.

Ivan Jaraba, september 2023



Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky