Ako sa zjednotiť?

23.09.2017

Dnes je v cirkvi moderné ekumenické hnutie, ktorého cieľom je zblíženie, prípadne zjednotenie rôznych cirkví. V súčasnom ekumenickom hnutí ide však len o falošnú, povrchnú jednotu. Nepátra sa do hĺbky, k podstate, k príčinám rozdelenia, ktoré sú zakotvené v rozličných vieroukách. Keby to bolo úprimné, tak každá autorita všetkých cirkví by mala v pokání priznať: áno bratia, v tomto a v tomto sme sa mýlili, odpustite nám, zriekame sa toho! Tá autorita, ktorá by toto zjednotenie dosiahla je jedine Pán Ježiš - pravda sama. Najviac bodov na pokánie by mala rímskokatolícka cirkev (RKC), ale práve u nej je najťažšie dosiahnuť pokánie čo i len v jednom bode, pretože čím je cirkev väčšia a staršia, tým je ťažšie reformovateľná. Je napríklad ťažké priznať, že to, prečo sme ľud popravovali a viedli vojny nebola pravda ale naše bludné učenie. Myslím si, že súčasná ekuména nie je nič iné ako novodobá rekatolizácia a snaha dostať aspoň štátom uznané cirkvi pod autoritu pápeža.

V priebehu necelých 2000 rokov kresťanstva Duch svätý zjavoval kresťanom rôzne veci z Božieho slova, ktoré im boli dovtedy skryté. Vždy ich časť cirkvi prijala a časť odmietla a tak tí, čo to prijali založili novú cirkev a tí, čo to neprijali zostali v tej pôvodnej. Samozrejme, že Satan nelenil a tiež pridával vždy do nového učenia, prostredníctvom svojich ľudí, jeho myšlienky a výklady. A tak tu máme v 21. storočí stovky kresťanských denominácií, z ktorých si takmer každá o sebe myslí, že oni sú tí správni a pravoverní. A okrem toho skoro každá cirkev si uzurpuje právo vykladať celú Bibliu, rozumieť každému veršu, podobenstvu i proroctvu, hoci ešte nebolo všetko Duchom Božím zjavené. A tak to nové, čo Duch svätý zjaví v budúcnosti zase mnohí odmietnu, alebo príjmu bez výhrad aj s novými bludmi. Aby som bol trochu konkrétny, tak spomeniem aspoň najznámejšie biblické veci - perly oznámené Duchom svätým, ktoré boli zjavené na počiatku formovania nových denominácií: Luther objavil spasenie z viery, Kalvín učenie o predurčení, baptisti vodný krst ponorením, adventisti sobotu, jehovisti Božie meno, apoštolskí krst Duchom svätým atď. Do učenia každej denominácie sa okrem objavenej perly dostalo aj niečo nebiblické, alebo vytrhnuté z kontextu. Či už z toho bolo niečo z toho nového alebo to zostalo z tradície pôvodnej cirkvi, alebo aspoň tam bol nadmerný dôraz na tú ich perlu- dieťa. Preto tí ostatní to neprijali a s vaničkou vyliali aj dieťa. Neprijali to učenie a novoobjavenú perlu zavrhli. Tá špinavá voda vo vaničke predstavuje telesnosť, staré i nove bludy v učení. Každá cirkev má popri Biblii to svoje, čo iná nemá a čo vyhraňuje jej učenie. RKC ma svoju tradíciu, ktorá je povýšená nad Božie Slovo. Protestanti svorne vyznávajú, že oni stoja na čistom Božom slove. Napriek tomu luteráni majú svoje Symbolické knihy, jehovisti majú Strážnu vežu, adventisti Whiteovej diela, mormóni majú Knihu Mormónovu...a tí, ktorí nič také nevlastnia, majú aspoň svoju tradíciu, ktorá sa točí okolo tej ich objavenej perly - dieťaťa.

Teraz napíšem niečo o sebe: Mojim domovským zborom je Radvanský zbor ECAV. Hoci nie som jej oficiálnym členom, lebo som sa nedal konfirmovať, pretože nesúhlasím s niektorými Lutherovými vieroučnými bodmi, ktoré prebral z RKC, najmä s tými, čo sa týkajú sviatostí, teda krstu a Večere Pánovej. Napriek tomu mi to nebráni v navštevovaní Služieb Božích. Keby nejaký farár kázal na túto tému v Lutherovom duchu, tak to jednoducho neprijmem, ale neprestanem kvôli tomu chodiť do kostola. Kým som v tejto časnosti, budem si brať príklad zo svojho tela, ktoré tiež všetko neprijme zo stravy do organizmu, ale niečo aj vylúči. Väčšina horlivých kresťanov sa však správa presne opačne. Keď sa stane členom nejakej denominácie, alebo sa do nej narodí, prijme jej kompletné učenie, stotožní sa s ním a do krvi ho obhajuje. Ja by som sa stal členom len takej cirkvi, ktorá by pozbierala všetky tie povylievané deti, dala by ich dohromady, rodila by nové deti, ale by ich už viacej nekúpala vo svojich vaničkách, ale by ich sprchovala, aby sa do nej nedostalo nič nečisté a čakala by na nové zjavenia, teda nové deti...V tomto vidím možné zjednotenie Božích detí, ale myslím si, že k tomu dôjde až v Tisícročnom kráľovstve po druhom príchode Pána Ježiša Krista. Rád by som sa však v tejto poslednej vete mýlil.

Teraz niekoľkými vetami napíšem, prečo si dnes myslím, že k vieroučnej jednote všetkých kresťanských cirkví nedôjde pred parúziou. Keby aj niekto založil tú cirkev z povylievaných detí, bola by to len ďalšia, možno 467-ma denominácia, kvôli vzniku ktorej by do nej aj tak všetci neprestúpili a staré konfesie by nezanikli, pretože by si ich vodcovia držali tú svoju vaničku so špinavou vodou a s tým svojim dieťaťom. História by sa opakovala. Náboženskí duchovia by držali tých svojich v pôvodných cirkvách. Nepreniesli by to svoje dieťa k ostatným pod sprchu a vodu z vaničky by nevyliali, pretože by museli priznať svoje omyly a vzdať sa svojich pozícií. Tak ako sa Lutherovi nepodarilo v 16.storoci zreformovať RKC, tak by sa to nepodarilo nikomu ani v 21.storočí. Ani reformovať žiadnu cirkev, ani ich zjednotiť.

Tak ako sa dnes na školách učí náboženstvo RKC, tak sa pred Nežnou revolúciou vtĺkali deťom do hláv, veku primeraným spôsobom, myšlienky marxizmu-leninizmu a všetci vysokoškoláci museli mať štátnicu z tohto predmetu. Pomaly každý druhý občan bol komunista alebo kandidát. Kto nechcel byť outsider, nemohol protestovať a podriadil sa. Podobne dnes plebáni rôznych cirkví nepripustia ani diskusiu o vieroučných bodoch v ich hlavných periodikách (Katolícke noviny, Evanjelicky posol) a keď, tak sa to uzavrie v duchu príslušnej vierouky. Psi štekajú, ale karavána ide ďalej. Duch reformácie je mŕtvy. Po revolúcii sa zrazu všetci komunisti akoby vyparili. Tí, čo slúžili ideológii, ktorá bola proti vlastníctvu výrobných prostriedkov, sa razom stali majiteľmi sprivatizovaných fabrík a vlastníkmi súkromných firiem. Podobne po druhom príchode Pána Ježiša zákonníci kanonického práva a všetok klérus zrazu bude nepotrebný. Vieroučné body jednotlivých cirkví budú len zdrapmi papiera. Ježiš zjednotí všetky svoje ovce a mnohým, čo v jeho mene zastávali rôzne funkcie v cirkvách vyzná: "neznám vás, odíďte odo mňa páchatelia neprávosti". A tak mnohí prví budú poslední a poslední prvými.

Mt7:21-23, Mt13:30, Mt20:16

Ivan Jaraba

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky